...
         aktualności          sakramenty          o parafii          linki          kontakt         

„Kto porzuca wszystko dla miłości Boga,
wie, że zostawił niewiele
w porównaniu z tym, co znalazł.”
św. Albert Wielki, teolog, dominikanin, filozof z XIII w.


SERDECZNIE WITAMY NA STRONIE INTERNETOWEJ PARAFII MROKÓW!
ZAPLANUJ SWÓJ CZAS NA MODLITWĘ! - PONIŻEJ ZNAJDZIESZ KOLEJNO:

1 - PRAKTYCZNY KALENDARZ PARAFII MROKÓW, A W NIM:
WYDARZENIA, GODZINY NABOŻEŃSTW, INTENCJE MSZALNE, WOLNE TERMINY MSZY ŚWIĘTYCH
*Aby poznać szczegóły, wystarczy kliknąć opis pod datą danego wydarzenia*
2 - BIEŻĄCE OGŁOSZENIA Z ŻYCIA NASZEJ PARAFII
3 - EWANGELIA NIEDZIELNA do medytacji i słowo o Patronie tygodnia
4 - WAŻNE WYDARZENIA Z ŻYCIA KOŚCIOŁA - wybór artykułów do lektury

ZACHĘCAMY DO REGULARNYCH ODWIEDZIN NASZEJ STRONY i ZAANGAŻOWANIA W ŻYCIE PARAFII!


*KALENDARZ PARAFII MROKÓW*
Stan na 12/06/2021 r.




WSPOMNIENIA LITURGICZNE i LITURGIA SŁOWA NA KAŻDY DZIEŃ:
http://niezbednik.niedziela.pl/liturgia


OGŁOSZENIA PARAFIALNE
na 11. NIEDZIELĘ ZWYKŁĄ (13/06/2021)


*W TĘ NIEDZIELĘ*

13 czerwca przypada
Jedenasta Niedziela zwykła
(1) Msze św. o 8, 10, 12 i 17.
*SPOWIEDŹ ok. 15 minut przed mszami,
o 12 i 17 także podczas mszy.
(2) NABOŻEŃSTWO DO SERCA JEZUSOWEGO
- po Sumie o 12.oo
(3) Drugie w tym roku NABOŻEŃSTWO FATIMSKIE
odbędzie się w niedzielę 13. czerwca po mszy o 17.oo.
*Zapraszamy wszystkich czcicieli Matki Bożej!
(4) SPOTKANIA DLA RODZICÓW oraz PRÓBY ŚPIEWU
dla dzieci przed I KOMUNIĄ ŚWIĘTĄ
są w kążdą niedzielę czerwca po mszy o 10.oo.
(5) Zachęcamy do nabywania prasy katolickiej.
Prasa jest dostępna pod chórem.
(6) Przyjmujący Komunię na rękę podchodzą pierwsi.

PATRONEM DNIA jest Antoni z Padwy (1195-1231),
włoski franciszkanin, teolog, Doktor Kościoła,
urodzony w Portugalii, ale pracował we Włoszech.
Potężny cudotwórca i płomienny głosiciel Ewangelii.
Od czasów Piusa XII nazywany Doctor Evangelicus.
Św. Antoni jest patronem osób i rzeczy zaginionych.

*
*ZNIESIENIE DYSPENSY OD MSZY NIEDZIELNEJ*
Biskupi podjęli jednogłośną decyzję
o zniesieniu dyspens od uczestnictwa
w niedzielnej Mszy świętej oraz w święta nakazane.
Zostaną one zniesione 20 czerwca.

*
W CZERWCU modlimy się codziennie
za św. p. Eugeniusza Rogowskiego we mszy gregoriańskiej.

*
W CZERWCU ZAPRASZAMY NA NABOŻEŃSTWA DO SERCA BOŻEGO
- W NIEDZIELE po Sumie o 12.00,
- W TYGODNIU bezpośrednio po mszach świętych.

*
MSZE W TYGODNIU W CZERWCU:
w poniedziałki, środy, piątki i soboty o 18.00.
Wracają msze poranne we wtorki i czwartki o 8.00.

*
SPOWIEDŹ w tygodniu
15 minut przed mszą świętą i na życzenie - po mszy.

*
KANCELARIA PARAFIALNA
Ks. Proboszcz przyjmuje w tygodniu
w poniedziałki, środy i piątki w godz. 16.00 - 17.30
Tel. do ks. Proboszcza: +48 22 756 16 48

*
W TYM TYGODNIU:

14 czerwca, w poniedziałek
Wspomnienie bł. Michała Kozala, biskupa i męczennika
O 18.oo MSZA z nabożeństwem do Serca Bożego
*Więcej - o PATRONIE TYGODNIA pod ogłoszeniami.

*
W środę 16 czerwca o 18.oo
MSZA Z NOWENNĄ DO MATKI BOŻEJ NIEUSTAJĄCEJ POMOCY.

*
W czwartek, 17. czerwca msza o 8.oo.
Wspominamy św. brata Alberta Chmielowskiego,
zakonnika, który swoim skromnym życiem
zachęca nas, aby być dla innych "dobrym jak chleb".

Adam Hilary Bernard Chmielowski, św. przełomu XIX i XX w.,
– zakonnik franciszkański, założyciel zgromadzenia
albertynów i albertynek, powstaniec, malarz,
święty Kościoła katolickiego, znany
z pełnego poświęcenia pracy dla biednych i bezdomnych.

*
19. CZERWCA, w sobotę msza o 18.oo.
Mamy wspomnienie św. Romualda, opata
*Tego dnia św. Jan Paweł II kanonizował
117 męczenników wietnamskich. Było to w 1988 r.
*Serdecznie pozdrawiamy duszpasterzy i wiernych
z naszej Wspólnoty wietnamskiej!

117 męczenników wietnamskich
(znanych również jako Andrzej Dung-Lac i Towarzysze)
– to grupa męczenników zaliczonych w poczet
świętych katolickich w 1988 roku przez Jana Pawła II.
Nieprzyjazny wobec katolicyzmu kurs
trwał do lat 60. XIX w., do podporządkowania Wietnamu
kolonizatorom francuskim i szczególnie drastyczne formy
przybrał pod koniec tego okresu. Uznanie religii
katolickiej nastąpiło 5 czerwca 1862 w wyniku podpisania
francusko-hiszpańsko-wietnamskiego traktatu pokojowego.
Katolicy zaliczeni do grupy 117 męczenników wietnamskich
zostali zamęczeni w latach 1745-1862.
Wśród nich było 8 biskupów i 50 księży.
Ich wspomnienie liturgiczne obchodzone jest 24 listopada.

*
20 czerwca przypada
Dwunasta Niedziela zwykła
(1) Msze św. o 8, 10, 12 i 17.
*SPOWIEDŹ ok. 15 minut przed mszami,
o 12 i 17 także podczas mszy.
(2) NABOŻEŃSTWO DO SERCA JEZUSOWEGO
- po Sumie o 12.oo
(3) SPOTKANIE DLA RODZICÓW i PRÓBA ŚPIEWU
dla dzieci przed I KOMUNIĄ ŚWIĘTĄ - po mszy o 10.oo.
(4) Czytajmy prasę katolicką. Gazety znajdziecie pod chórem.
(5) Przyjmujący Komunię na rękę podchodzą pierwsi.

*
*MAMY NOWE PROFESJONALNE NAGŁOŚNIENIE*
Koszt z montażem to ok. 7 000 zł.
DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM DROGIM OFIARODAWCOM za pomoc.
Wasze dobrowolne wpłaty możecie składać bezpośrednio
do ks. Proboszcza lub wpłacać na konto parafialne.
NUMER KONTA NASZEJ PARAFII:
B.S. Lesznowola
03 8022 0000 0009 2542 2001 0001

*
W naszym cyklu ABC BIBLII (odc. 86)
Czytaj Biblię, aby wiedzieć, w co wierzysz!
ciąg dalszy opowieści o JEDZENIU W BIBLII (cz.2).

*
PAPIESKA INTENCJA NA CZERWIEC:
Piękno małżeństwa. Módlmy się w intencji ludzi młodych,
którzy przygotowują się do małżeństwa przy wsparciu
wspólnoty chrześcijańskiej, aby wzrastali w miłości,
z wielkodusznością, wiernością i cierpliwością.

*
I KOMUNIA ŚWIĘTA
będzie w naszej parafii w sobotę 26. czerwca
Dzieci przyjmą po raz pierwszy Pana Jezusa
na trzech mszach o godz. 10.oo, 12.oo i 14.oo.

*
PROŚBA O WASZĄ POMOC
Wobec wielu wyzwań finansowych związanych z bieżącym
funkcjonowaniem parafii prosimy o wpłaty na konto parafialne.
Prosimy o zaznaczanie, czy przelewy dotyczą tzw. tacy,
czy jest to ofiara za intencję mszy, na sprzątanie kościoła itd.

NUMER KONTA NASZEJ PARAFII:
B.S. Lesznowola
03 8022 0000 0009 2542 2001 0001

Wyrażamy wdzięczność za wszystkie
Wasze wpłaty na konto parafialne.

*
*POZOSTAŁE OGŁOSZENIA*

RUSZYŁ TELEFON ZAUFANIA DLA MAŁŻEŃSTW W KRYZYSIE
Telefon zaufania będzie czynny od poniedziałku do piątku
w godz. 19:00-22:00, od 26 kwietnia. Aby skorzystać
z pomocy należy zadzwonić pod numer: 22 11 200 36.
Czas rozmowy ze specjalistą to ok. 30-40 minut,
wsparcie psychologiczne jest bezpłatne,
a pomoc w pełni anonimowa.

*
*ZNAMY NOWĄ DATĘ BEATYFIKACJI*
Z radością informujemy, że Ojciec Święty Franciszek
zadecydował, że uroczystość beatyfikacji
kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz siostry Róży Marii Czackiej
odbędzie się 12 września o godz. 12:00, w Warszawie.
Papieża Franciszka będzie reprezentował
kardynał Marcello Semeraro,
prefekt Kongregacji do Spraw Kanonizacyjnych.

*
Zachęcamy parafian do aplikowania
do programu ZIELONE PARAFIE.
To program wdrażania przyjaznych ludziom i środowisku
rozwiązań w parafiach w całej Polsce.
To konkretna odpowiedź nas,
ludzi wierzących na wezwanie Jana Pawła II
i Franciszka do “ekologicznego nawrócenia”.
Szczegóły programu na stronie: http://zieloneparafie.pl/

*
*JUBILEUSZOWY ROK JAKUBOWY*
Obecnie obchodzony też jest
Jubileuszowy Rok Jakubowy.
Zachęcamy parafian do nawiedzenia
najbliższej świątyni p/w św. Jakuba, która znajduje się
na pl. Narutowicza w Warszawie na Ochocie.

*
*Trwa ROK ŚW. JÓZEFA*
Ojciec Święty Franciszek
ogłosił w całym Kościele Rok św. Józefa,
który potrwa do 8 grudnia 2021 roku.
Można nawiedzić najbliższe kościoły
stacyjne i uzyskać Odpust zupełny u św. Józefa Oblubieńca
w Warszawie na Kole, u św. Józefa w Ursusie
oraz w świątyni dedykowanej św. Józefowi,
Opiekunowi pracy w Józefosławiu k/Piaseczna.

W Roku Świętego Józefa, zgodnie
z Dekretem Penitencjarii Apostolskiej, wierni, którzy odmówią
dowolną prawnie zatwierdzoną modlitwę lub akt pobożności
na cześć Świętego Józefa, szczególnie
19 dnia każdego miesiąca i w każdą środę,
będącą dniem poświęconym wspomnieniu tego Świętego,
będą mogli otrzymać dar odpustu zupełnego.

*
ZACHĘCAMY DO NABYWANIA PRASY KATOLICKIEJ
także w wersji elektronicznej.
Polecamy Waszej uwadze prasę katolicką dostępną
w tańszych wydaniach on-line:
(1) Tygodnik Idziemy: https://eprasa.pl/news/idziemy
(2) Miesięcznik Różaniec:
https://sklep.loretanki.pl/641-rozaniec-2020
(3) Gość Niedzielny:
http://sklep.gosc.pl/kategoria-produktu/
e-book/gn-e-wydanie/

*
„ZRANIENI W KOŚCIELE”
to telefon zaufania 800 280 900
i katolickie środowisko wsparcia
dla osób dotkniętych przemocą seksualną w Kościele
Więcej informacji na www.zranieni.info

*
Oglądaj WIADOMOŚCI Z ŻYCIA KOŚCIOŁA online:
https://warszawa.tvp.pl/8425469/kosciol-z-bliska

*
Wszystkim Parafianom, Przyjaciołom i Gościom
życzymy błogosławionego tygodnia
za wstawiennictwem naszego Patrona:

*ŚWIĘTY STANISŁAWIE KOSTKO, módl się za nami!


MODLITWA DO NASZEGO PATRONA


Modlitwa do św. Stanisława Kostki

Święty Stanisławie Kostko!

Pomóż mi, abym stawiał sobie wysokie wymagania,
abym przekraczając własne słabości,
rozwijał umysł, wolę i serce na miarę planu,
jaki Bóg ma wobec mnie. Nie chcę życia byle jakiego.

Obudź we mnie tęsknotę za tym,
co piękne i szlachetne. Uproś mi łaskę rozpoznawania
Bożej woli i męstwo życia zgodnego z Ewangelią.

Pragnę być wolny duchem, wrażliwy na potrzeby innych
i zdolny do obrony chrześcijańskich wartości
w środowisku, w którym przebywam.

Błogosław Ojczyźnie, polskiej młodzieży
i naszej parafii. Chroń nas od chorób
i od wszelkich niebezpieczeństw duszy i ciała.

Chcę czynić dobro i jak Ty - szukać Boga.
Twoje zawołanie:
Do wyższych rzeczy jestem stworzony,
i dla nich pragnę żyć,
niech będzie i moim zawołaniem. Amen.

*ŚWIĘTY STANISŁAWIE KOSTKO,
módl się za nami!


PIEŚŃ DO NASZEGO PATRONA!
O dobry Boże, błogosław nam!


1. O, dobry Boże, błogosław nam,
przez Stasia Kostki świętości dar,
*
Którym za życia krótkiego dni
był napełniony i służył Ci!

2. Na Stanisława zasługi zważ,
On czcił Maryję, Jej trzymał straż.
*
Niech dopomaga w dojściu do bram,
gdzie na nasz czeka Maria i Pan!

3. Pragniemy sławić gorliwość Twą,
i uczynkami pomnażać ją.
*
A Ty, mrokowski Patronie nasz,
miłością, zdrowiem, łaskami darz!

4. Naszą parafię w opiece miej,
o Stanisławie, pomagaj jej,
*
By tu w Mrokowie, wśród krętych dróg,
- z Twoją pomocą - królował Bóg! (x2)

*Słowa - organista
*Melodia - Adam Kowalski
*Tekst inspirowany śpiewem do patrona Warszawy,
oraz uzdrowienia z epidemii - błog. Władysława z Gielniowa.


EWANGELIA na NIEDZIELĘ (13/06/2021)


Ewangelia (Mk 4, 26-34)
Rozwój Królestwa Bożego

Słowa Ewangelii według świętego Marka

Jezus mówił do tłumów:
«Z królestwem Bożym dzieje się tak, jak gdyby ktoś nasienie wrzucił w ziemię. Czy śpi, czy czuwa, we dnie i w nocy, nasienie kiełkuje i rośnie, on sam nie wie jak. Ziemia sama z siebie wydaje plon, najpierw źdźbło, potem kłos, a potem pełne ziarnko w kłosie. A gdy stan zboża na to pozwala, zaraz zapuszcza się sierp, bo pora już na żniwo».

Mówił jeszcze: «Z czym porównamy królestwo Boże lub w jakiej przypowieści je przedstawimy? Jest ono jak ziarnko gorczycy; gdy się je wsiewa w ziemię, jest najmniejsze ze wszystkich nasion na ziemi. Lecz wsiane wyrasta i staje się większe od innych jarzyn; wypuszcza wielkie gałęzie, tak że ptaki powietrzne gnieżdżą się w jego cieniu».

W wielu takich przypowieściach głosił im naukę, o ile mogli ją zrozumieć. A bez przypowieści nie przemawiał do nich. Osobno zaś objaśniał wszystko swoim uczniom.


Dyspensa od uczestnictwa w niedzielnej mszy
będzie zniesiona od 20. czerwca (11/06)


Biskupi podjęli jednogłośną decyzję o zniesieniu dyspens od uczestnictwa w niedzielnej Mszy świętej oraz w święta nakazane. Zostaną one zniesione 20 czerwca.

Biskupi zgromadzeni na 389. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski w Kalwarii Zebrzydowskiej zdecydowali, że 20 czerwca br. dyspensy zostaną zniesione jednocześnie we wszystkich diecezjach, w których do tej pory obowiązywały w związku z pandemią Covid-19.

Wcześniej podobną decyzję podjął biskup radomski Marek Solarczyk. Na terenie swojej diecezji cofnął dyspensę już od 13 czerwca.

Źródło:
https://archwwa.pl/wiadomosci/dyspensy-od-uczestnictwa-w-niedzielnej-mszy-beda-zniesione-jest-decyzja-biskupow/


Odnawiamy Akt poświęcenia
Najświętszemu Sercu Jezusa.
100 lat temu dokonali tego biskupi (11/06)


W parafiach Archidiecezji Warszawskiej, podobnie jak w całej Polsce, wierni ponowią dziś akt oddania Najświętszemu Sercu Jezusa • Składa się on z trzech elementów: podziękowania Jezusowi za opiekę i dar wolności, przeproszenia za popełnione grzechy oraz prośby o umocnienie wiary i miłości w kontekście nowych wyzwań

Sto lat temu, 3 czerwca 1921 r., po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, polscy biskupi dokonali aktu poświęcenia Ojczyzny Najświętszemu Sercu Jezusa. Episkopat odnowi ten akt 11 czerwca w bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Krakowie. W duchowej łączności akt zostanie odnowiony we wszystkich parafiach w Polsce.

*
ODNOWIENIE AKTU
POŚWIĘCENIA NARODU POLSKIEGO
NAJŚWIĘTSZEMU SERCU PANA JEZUSA

Panie nasz Jezu Chryste,

Dziś, tak jak przed stu laty, zbieramy się w świątyni poświęconej czci Najświętszego Serca Twego w Krakowie. W osobach swoich pasterzy, osób życia konsekrowanego i wiernych – staje przed Tobą naród i Kościół w Polsce, aby uroczyście ponowić akt oddania się Twojemu Najświętszemu Sercu.

Podobnie jak nasi przodkowie u progu niepodległości, tak i my polecamy Ci dzisiaj Kościół i Ojczyznę, dziękując za dar wolności. Oddając się Twojemu Najświętszemu Sercu, prosimy: Przyjdź królestwo Twoje! A w ślad za św. Janem Pawłem II wołamy: „Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi. Tej ziemi!”.

W obliczu Twego miłosierdzia, wyznajemy ze skruchą nasze grzechy indywidualne i społeczne. Przepraszamy za brak szacunku dla życia, także tego najsłabszego, ukrytego pod sercem matki. Przepraszamy za grzechy wykorzystania seksualnego małoletnich, popełnione zwłaszcza przez niektórych duchownych i związane z tym grzechy zaniedbania ich przełożonych. Przepraszamy za nałogi i uzależnienia, za prywatę, partyjnictwo, agresję i niezdolność do dialogu. Przepraszamy za brak czci dla tego co święte, w tym próby instrumentalnego traktowania religii.

Świadomi naszych wad i słabości – stojąc wobec nowych i trudnych wyzwań dla Kościoła i Ojczyzny – z ufnością wołamy: Otwórz nasze oczy, ulecz chore serca, obmyj to, co brudne, daj łaskę nawrócenia i pokuty! Uwolnij nas od wzajemnej nienawiści i pogardy, od ducha niezgody i raniących podziałów. Daj nam światłe oczy serca, abyśmy przestali dostrzegać w sobie wzajemnie przeciwników a zobaczyli współdomowników – w Twoim Domu, a także w tym domu, który ma na imię Polska. Daj nam łaskę szczerej miłości do Ciebie, do Kościoła, Ojczyzny i do siebie nawzajem. Zaszczep w nas ducha powszechnego braterstwa.

Jezu, uczyń nasze serca na wzór Serca Twego, abyśmy umieli tracić życie w służbie najbardziej potrzebującym, najsłabszym i bezbronnym. W trudnym czasie pandemii poprowadź nas ku chorym i starszym oraz tym, którzy opłakują swoich zmarłych. Otwórz nasze serca na tych, którzy zostali boleśnie zranieni we wspólnocie Kościoła, aby dzięki Twojej łasce ich rany się zagoiły i aby ponownie zaznali pokoju.

Spraw, aby polskie rodziny w Twoim miłującym sercu znajdowały źródło jedności i odnowy. Aby były ogniskami miłości i pokoju, wolnymi od zdrady, agresji i przemocy, otwartymi na przyjęcie nowego życia oraz zdolnymi do przekazu wiary nowym pokoleniom. Otwórz serca młodych, by ich entuzjazm, siła wiary i świadectwo nadziei odnawiało wspólnotę Kościoła.

Naucz nas kontemplować to, co sam stworzyłeś. Naucz nas dbać o piękną i niezniszczoną ziemię, abyśmy – w darze od Ciebie – mogli przekazać ją tym, którzy przyjdą po nas.

Powierzamy Ci całe nasze życie osobiste, rodzinne i społeczne, które pragniemy oprzeć na trwałych zasadach Ewangelii. Podobnie jak przed stu laty, w pokorze poświęcamy się Twojemu Najświętszemu Sercu, oddając naszą Ojczyznę w Twoje władanie.

Z ufnością wołamy: Chwała niech będzie Najświętszemu Sercu Twemu, którym tak bardzo nas umiłowałeś i przez które prowadzi droga do naszego zbawienia. Amen.

Źródło:
https://archwwa.pl/aktualnosci/dzis-odnawiamy-akt-poswiecenia-najswietszemu-sercu-jezusa-100-lat-temu-dokonali-tego-biskupi/


Modlitwa jest oddechem życia!
Papież Franciszek na Audiencji środowej (9/06)


„Musi w nas być święty ogień, płonący nieustannie, którego nic nie może zgasić” – mówił Papież podczas audiencji ogólnej wskazując, że jest nim wytrwała modlitwa. Kolejny raz w czasie pandemii Ojciec Święty spotkał się z pielgrzymami na dziedzińcu św. Damazego Pałacu Apostolskiego.

Franciszek podkreślił, że jesteśmy zaproszeni do tego, aby modlić się nieustannie. Wskazał, że na tę duchową drogę wprowadza nas Rosyjski pielgrzym poprzez modlitwę serca, która polega na powtarzaniu z wiarą słów: „Panie, Jezu Chryste, Synu Boży, zmiłuj się nade mną grzesznikiem”. Ta modlitwa stopniowo dostosowuje się do rytmu oddechu i rozciąga się na cały dzień. Oddech bowiem nigdy nie ustaje, nawet podczas snu, a modlitwa jest oddechem życia.

Papież przypomniał, że historia duchowości chrześcijańskiej często wskazuje na potrzebę nieustannej modlitwy. Święty Jan Chryzostom mówił, że modlitwa jest rodzajem pięciolinii, na której umieszczamy melodię naszego życia. Nie stoi ona w sprzeczności z codzienną pracą, nie wyklucza różnych obowiązków i spotkań, ale stanowi przestrzeń, w której każde działanie znajduje swój sens i oparcie.

Papież – Bóg zawsze pamięta o każdym z nas

„Oczywiście stosowanie tych zasad w praktyce nie jest łatwe. Tata i mama, uwikłani w tysiące zadań, mogą odczuwać tęsknotę za okresem życia, w którym łatwo było znaleźć czas i miejsce na modlitwę. Potem dzieci, praca, obowiązki życia rodzinnego, starzejący się rodzice... Ma się wrażenie, że nigdy nie uda się wszystkiego ogarnąć – zaznaczył Papież. – Dobrze nam zrobi pomyśleć, że Bóg, nasz Ojciec, który musi troszczyć się o cały wszechświat, zawsze pamięta o każdym z nas. Dlatego i my powinniśmy zawsze o Nim pamiętać!“

Franciszek przypomniał, że w tradycji chrześcijańskiej praca zawsze cieszyła się wielkim uznaniem. Ona pomaga zachować kontakt z rzeczywistością. W życiu człowieka praca i modlitwa nawzajem się uzupełniają. Modlitwa, przenikająca wszystko swoim tchnieniem pozostaje życiodajnym tłem pracy. Ojciec Święty zauważył, że byłoby czymś nieludzkim zapracowywać się do tego stopnia, aby nie znajdować czasu na modlitwę.

Papież – modlitwa jest światłem w codziennym życiu

„Pamiętajmy, że Jezus, po ukazaniu uczniom swojej chwały na górze Tabor, nie chciał przedłużać tego momentu uniesienia, ale zszedł z nimi z góry i powrócił do codziennego pielgrzymowania. To doświadczenie musiało bowiem pozostać w ich sercach jako światło i siła ich wiary; także jako światło i siła na przyszłe dni, które miały nadejść: te związane z Męką – podkreślił Papież.

W ten sposób czas poświęcony na przebywanie z Bogiem ożywia wiarę, która pomaga nam w konkretnych sytuacjach życia, a z kolei wiara nieustannie karmi modlitwę. W tym krążeniu między wiarą, życiem i modlitwą, podtrzymywany jest ów ogień chrześcijańskiej miłości, której Bóg oczekuje od nas.“

Źródło:
https://www.vaticannews.va/pl/papiez/news/2021-06/papiez-audiencja-09-czerwca-2021.html


Papież do młodych o miłości,
która zmienia świat (10/06)


Miłość jest najważniejszą rzeczą na świecie, ale nikt nie uczy, jak kochać – mówił Franciszek do amerykańskiej młodzieży z Ruchu Jana 17. Powstał on w środowisku protestanckim po wyborze kard. Jorge Bergoglio na Stolicę Piotrową. W specjalnym wideoprzesłaniu Papież przypomniał młodym, że miłość może zmienić świat i budować braterstwo, ale przede wszystkim zmienia nas samych.

Członkowie ruchu spotkali się w Nowym Jorku na rekolekcjach, których tematem było pojednanie. Zachęcając ich do dalszego budowania jedności, Ojciec Święty postawił za wzór pierwszą wspólnotę chrześcijańską, o której mówiono „popatrzcie, jak oni się miłują”.

„W Ruchu Jana 17 chodzi o tych, którzy przy stole, pijąc cappuccino, jedząc kolację czy lody, odkrywają, że są braćmi, nie ze względu na kolor skóry, narodowość, miejsce pochodzenia czy różne formy przeżywania wiary, ale jako dzieci jednego i tego samego Ojca – mówił w przesłaniu Franciszek. – I nawet jeśli nie ma stołu, nawet jeśli nie ma cappuccino, nawet jeśli nie ma lodów, nawet jeśli nie ma kawy, bo jest bieda i wojna, to i tak jesteśmy braćmi i musimy to sobie nawzajem powiedzieć. Nie myśląc o miejscu pochodzenia, o narodowości, o kolorze skóry: jesteśmy dziećmi jednego i tego samego Ojca.

Miłość nie potrzebuje głębokiej wiedzy teologicznej, która jest skądinąd potrzebna. Miłość jest spotkaniem życia, najpierw z Panem Jezusem, z osobą Jezusa, i właśnie z tego spotkania miłości, rodzi się przyjaźń, braterstwo i pewność, że jesteśmy dziećmi tego samego Ojca. Życie, które dzielimy i poświęcamy wyższemu celowi: miłość może zmienić świat! Wszystko zaczyna się tam, od braterskiego spotkania, miłość może zmienić świat, ale najpierw zmienia nas samych”.

Papież przypomniał członkom Ruchu Jana 17, że chrześcijanie, razem w miłości mogą zmienić świat i samych siebie, ponieważ Bóg jest Miłością.

Źródło:
https://www.vaticannews.va/pl/papiez/news/2021-06/papiez-do-mlodych-o-milosci-ktora-zmienia-swiat.html


Delegacja UEFA u papieża Franciszka.
Wśród nich Zbigniew Boniek (11/06)


Przed rozpoczynającymi się Piłkarskimi Mistrzostwami Europy 2020 papież Franciszek przyjął na audiencji 10 kwietnia delegację UEFA. Wśród gości był prezes PZPN Zbigniew Boniek.

Delegacja liczyła kilkanaście osób. Wśród nich był prezydent UEFA Aleksander Ceferin, a także Zbigniew Boniek, członek komitetu wykonawczego i prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej. Jednym z gości był też były znany portugalski piłkarz Luis Figo.

Delegacja odwiedziła Franciszka na dzień przed początkiem Euro 2020, które rozpocznie się 11 czerwcameczem Turcja-Włochy w Rzymie. Do 11 lipca piłkarskie mistrzostwa będą rozgrywane w 11 rożnych krajach. Reprezentacja Polski rozegra swój pierwszy mecz w poniedziałek z reprezentacją Słowacji na stadionie w Sankt Petersburgu. Ze względu na trwającą pandemię koronawirusa wszystkie mecze będą rozgrywane z zachowaniem obowiązujących przepisów sanitarnych i związanymi z tym znacznymi ograniczeniami.

Papież Franciszek, znany kibic piłkarski, przyjmuje co pewien czas w Watykanie wybitnych piłkarzy i działaczy futbolu. Podczas spotkania z reprezentacją włoskiego klubu Sampdoria w lutym Ojciec Święty powiedział, że sport – a zwłaszcza futbol – jest drogą „życia, dojrzałości i świętości” . Na plan pierwszy wysuwa się przy tym zespół. Drużynie nie przynosi korzyści krnąbrny zawodnik, który „pożera piłkę”.

Źródło:
https://archwwa.pl/wiadomosci/delegacja-uefa-u-papieza-franciszka-wsrod-nich-zbigniew-boniek/


Papież nie zgodził się
na dymisję kard. Marxa (10/06)


Franciszek nie przyjął dymisji kard. Reinharda Marxa z urzędu arcybiskupa Monachium i Fryzyngi. Ojciec Święty napisał w tej sprawie list do duchownego, który został opublikowany przez Watykan.

W liście Franciszek dziękuje kard. Marxowi za odwagę. „Jest to odwaga chrześcijańska, która nie boi się krzyża, nie boi się unicestwienia w obliczu ogromnej rzeczywistości grzechu. Tak uczynił Pan (Flp 2.5-5-8). Jest to łaska, którą Pan wam dał”.

Dalej Ojciec Święty odnosi się do treści listu, który w maju został wysłany do Watykanu. „Zgadzam się z wami nazywając smutną historię wykorzystywania seksualnego i sposób, w jaki Kościół do niedawna sobie z nimi radził, katastrofą”.

Papież zaznacza, że Kościół musi przyjąć prawdę i zadać sobie pytanie, co należy robić w obliczu tej katastrofy. ”Wymaga się od nas reformy, która w tym przypadku nie składa się ze słów, ale z postaw, które mają odwagę być w kryzysie i przyjąć rzeczywistość bez względu na konsekwencje”. (…) Reformy w Kościele dokonywali mężczyźni i kobiety, którzy nie bali się popaść w kryzys i dać się zreformować przez Pana. To jedyny sposób, w przeciwnym razie nie będziemy niczym więcej niż ideologami reform, którzy nie ryzykują własnym ciałem”.

Franciszek dodał, że jest pilna potrzeba aby przewietrzyć rzeczywistość nadużyć i pozwolić Duchowi Świętemu zaprowadzić Kościół na „pustynię spustoszenia do krzyża i zmartwychwstania”. „Jest to droga Ducha, którą musimy podążać, a punktem wyjścia jest pokorna spowiedź: myliliśmy się, zgrzeszyliśmy. (…) Prestiż naszego Kościoła, który stara się ukrywać swoje grzechy, nas nie zbawi; Ani siła pieniądza, ani opinia mediów nas nie uratują. Uratuje nas otwarcie drzwi Jedynemu, który może to zrobić i wyznanie naszej nagości”.

Na zakończenie listu Franciszek zaznacza, że nie przyjmuje dymisji kard. Marxa. „Kontynuuj swoją misję, tak jak proponujesz, ale jako arcybiskup Monachium i Fryzyngi. A jeśli masz pokusę sądzenia, że Biskup Rzymu (Twój brat, który cię kocha) potwierdzając twoją misję i nie przyjmując twojej rezygnacji cię nie rozumie, to pomyśl o tym, co czuł Piotr przed Panem, kiedy na swój sposób złożył rezygnację. „Odejdź ode mnie, jestem grzesznikiem” i posłuchaj odpowiedzi: „paś owce moje”.

Źródło:
https://ksieza.archwwa.pl/wiadomosci/papiez-nie-zgodzil-sie-na-dymisje-kard-marxa-niezwykly-list-franciszka/


Watykan i pranie brudnych pieniędzy
Opublikowano raport (9/06)


Komisja Moneyval, która przeciwdziała praniu brudnych pieniędzy opublikowała raport na temat Watykanu. Kontrolerzy stwierdzili, że Stolica Apostolska dobrze przeciwdziała temu zjawisku.

Komitet Moneyval jest organem Rady Europy ds. przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, został powołany w 1997 roku.

„Stolica Apostolska z zadowoleniem przyjmuje opublikowany dziś Raport Moneyval i zachętę do kontynuowania podjętej drogi” – czytamy w komunikacie prasowym Stolicy Apostolskiej.

„Uznając skuteczność środków przyjętych przez wszystkie organy zaangażowane w walkę z praniem brudnych pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, Władze Stolicy Apostolskiej zapewniają o swoim zaangażowaniu w dalsze podążanie drogą pełnej zgodności z najlepszymi standardami międzynarodowymi i w tym celu dokonają starannej oceny zaleceń zawartych w Raporcie”- dodała Stolica Apostolska.

Z raportu tej instytucji wynika, że Watykan zdał egzamin z przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy. Stolica Apostolska uzyskała pięć orzeczeń o „znacznej” skuteczności i sześć o „umiarkowanej” skuteczności; w żadnym przypadku nie wyrażono orzeczenia o „niskiej” skuteczności.

Watykan został członkiem Moneyval w 2011 roku. Komisja stwierdziła, że Instytut Dzieł Religijnych, zwany potocznie „bankiem watykańskim”, wprowadził ważne zmiany w swoim systemie zarządzania i procesach odpowiedniej weryfikacji, czego przejawem była likwidacja w latach 2013-2015 około 800 kont nie powiązanych ze Stolicą Apostolską czy Kościołem katolickim.

Źródło:
https://ksieza.archwwa.pl/wiadomosci/watykan-i-pranie-brudnych-pieniedzy-opublikowano-raport/


PATRON TYGODNIA:
Bł. Michał Kozal, biskup i męczennik (14/06)


Wspomnienie liturgiczne bł. Michała Kozala w Kościele rzymskokatolickim obchodzone jest 14 czerwca.

To jedna z najświatlejszych postaci ubiegłego wieku. Znakomity proboszcz wiejskiej parafii cieszący się niekłamanym szacunkiem i uznaniem wiernych. Następnie wieloletni duszpasterz młodzieży w Bydgoszczy, cieszący się powszechnym uznaniem swojego środowiska nie tyko nauczycielskiego, ale także społeczeństwa przedwojennej Bydgoszczy. Wreszcie wzorowy ojciec duchowny, a potem wieloletni rektor seminarium w Gnieźnie odpowiedzialny za kształcenie młodzieży z archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej. Jako kapłan bł. Michał Kozal jest związany z archidiecezją gnieźnieńską, jako biskup z diecezją włocławską, a jako duszpasterz z najmłodszą w metropolii diecezją bydgoską, której jest też głównym patronem.

Urodził się 25 września 1893 r. w rodzinie rolników, w niewielkiej wielkopolskiej wsi Nowy Folwark pod Krotoszynem. Wychował się w duchu głębokiej wiary. Już jako uczeń krotoszyńskiego gimnazjum odznaczał się głęboką pobożnością i patriotyzmem. Działał w zakazanym przez zaborców stowarzyszeniu filomatów i filaretów. Gdy po ukończonej z wyróżnieniem nauce władze pruskie zaproponowały mu stypendium rządowe na wybranym kierunku studiów, odmówił. Miał jasno sprecyzowany cel – kapłaństwo. Święcenia przyjął 23 lutego 1918 r. w Gnieźnie z rąk biskupa Wilhelma Kloske. Posługę duszpasterską rozpoczął jako wikariusz i katecheta w Bydgoszczy. Był też wikariuszem w Kościelcu, Pobiedziskach i administratorem w Krostkowie. Jako 36-latek został rektorem gnieźnieńskiego seminarium duchownego.

Przełożeni szybko doceniali jego intelekt i duchowe przymioty. W piśmie przekazującym Stolicy Apostolskiej prośbę o biskupa pomocniczego dla diecezji włocławskiej ówczesny nuncjusz apostolski w Polsce abp. Filippo Cortesi pisał: „(…) ks. Kozal jest doskonałym kandydatem na objęcie rządów diecezji (…) Dziesięć lat pełnienia delikatnej posługi rektora pozwoliły lepiej poznać jego zalety jako kapłana pobożnego, o dużej wiedzy, gorliwego, który nie zaniedbuje żadnego ze swoich obowiązków (…)”. A prymas Polski kard. August Hlond opiniował: „Okazuje zamiłowanie do życia duszpasterskiego. Wiele razy prosił mnie, by mu powierzyć parafię. Głosi bardzo głębokie homilie, z elegancją, zawsze dobrze przygotowany. Gdy chodzi o doktrynę, jest jak nikt inny głęboki. Okazuje żywy i głęboki szacunek dla Kościoła i Stolicy Apostolskiej (…) Ogólnie można powiedzieć, że ks. Kozal (…) jest jednym z najbardziej godnych kapłanów archidiecezji gnieźnieńskiej, wyróżniając się duchem kościelnym, systematyczną i solidną pracą, budującą głęboką pobożnością, zdrową i stroniącą od pozorowania”.

Nominację na biskupa pomocniczego we Włocławku ogłoszono12 czerwca 1939 r. Sakrę biskupią ks. Michał Kozal przyjął 13 sierpnia – 18 dni przed wybuchem II wojny światowej. Nie zdążył nawet przygotować swojego herbu biskupiego. A pierwsza z czynności biskupich – bierzmowanie we włocławskiej parafii pw. św. Jana, okazała się ostatnią sprawowaną na wolności. Mimo rad stacjonujących w jego domu oficerów Wojska Polskiego nie wyjechał. W pierwszych tygodniach wojny widywano go na ulicach miasta, jak udzielał pomocy sanitarnej i duchowej. Długie godziny spędzał w konfesjonale w klasztorze franciszkanów. Załatwiał pracę ratując ludzi przed wywózką. W zastępstwie przebywającego na emigracji bp. Karola Radońskiego – biskupa włocławskiego, odrzucił żądania Niemców odnośnie sprawowania Mszy św. w języku niemieckim. Był nieugięty. 7 listopada 1939 r. przyszło po niego Gestapo. Spakował najpotrzebniejsze rzeczy. Później, już z obozu w Dachau, pisał: „Z ubioru mam oczywiście to, co miałem na sobie, resztę rozdałem w Inowrocławiu”.

Inowrocław był trzecią stacją więziennej drogi krzyżowej bp. Michała Kozala. Pierwszą był areszt we Włocławku, gdzie został odizolowany od innych księży i tylko dlatego, że był biskupem, spał na betonie. Później, wraz z innymi, został wywieziony do Lądu, gdzie miejscowy klasztor hitlerowcy zamienili na obóz przejściowy dla duchowieństwa. Przebywał tam od stycznia 1940 do lipca 1941 r. Nie chciał, aby wnoszono jakieś prośby czy błagania o uwolnienie. Jak pisał w nocie wysłanej do Watykanu nuncjusz Cesare Orsenigo, biskup Kozal był pogodzony z internowaniem i pragnął tylko, aby stało się zadość sprawiedliwości.

Z Lądu przewieziono go do wspomnianego Inowrocławia. Skutki pobicia przez strażników odczuwał jeszcze długo, cierpiąc m.in. na ustawiczne zapalenie ucha środkowego. Później był Berlin, gdzie do miejscowego więzienia prowadzono go jak zbrodniarza, w kajdanach, i dalej Halle, Weimar, Norymberga i w końcu Dachau. W obozie spotkał wielu wychowanków. Jeden z nich, ks. Jan Wolniak, przypomniał mu pytanie, jakie jeszcze jako rektor zadał podczas rozmowy przed przyjęciem do seminarium: „Proszę pana, jeśli kard. Hlond przyjmie pana do seminarium, a potem przy pomocy łaski Bożej zostanie pan kapłanem, czy mógłby już dziś powiedzieć, że będzie gotowy dać dla Chrystusa wszystko, a nawet umrzeć jako męczennik?” – To wszystko się teraz wypełni” – odparł ze spokojem bp Kozal. Często też mówił do kapłanów: „Pamiętacie nasze piątkowe drogi krzyżowe. Tam wam przewodziłem w sutannie, w komży i stule. Dziś tu przewodniczę wam w pasiaku. To cała różnica. Trzeba byśmy to specjalnie przeżyli. Bóg ma specjalne zamiary”. I jeszcze: „

Od przegranej orężnej bardziej przeraża upadek ducha. Wątpiący staje się mimo woli sojusznikiem wroga. Tchórzostwo, jako szczególny rodzaj zwątpienia jest matką wszelkich zaniechań, ucieczek i zdrad”.

Nigdy nie pozwalał się wyręczać w pracy, podsuwane mu jedzenie kazał oddawać innym, bardziej chorym. Przed Wielkanocą 1942 r. pisał w liście: „Przed rokiem przeżyłem Wielki Piątek i Święta Wielkanocne w Berlinie w więzieniu policyjnym na Pl. Aleksandra. Właśnie tam odczułem szczególnie, jak cierpienie zbliża nas do Zbawiciela i odczuć pozwala, co znaczy być kapłanem. Tym razem ten pełen tajemnic dzień spędzę w obozie koncentracyjnym. Mam nadzieję, że Zbawiciel nie odmówi mi swej łaski i będzie ze mną”. I jeszcze w maju tego samego roku stwierdził: „Życie byłoby niełatwe do zniesienia, gdybyśmy nie czerpali pociechy i sił z naszej całej postawy duchowej. Teraz rozumie się doskonale, co to znaczy zakotwiczyć swoją osobowość w Chrystusie i Jego kapłaństwo przeżywać w cierpieniu. Jest się Panu Bogu głęboko wdzięcznym właśnie za to”.

W listach z Dachau zawsze pytał o innych – o siostrę, krewnych, kapłanów, znajomych, diecezję. O sobie pisał niewiele, a jeśli już, to tyle, żeby się o niego nie martwić. „O mnie się nie troskajcie. Czuję się zdrowy i mogę jeszcze podołać pracy. Zresztą od samego początku tak się nastawiłem tutaj, żeby się na mnie spełniła wola Boża i czuję się przy tym całkowicie szczęśliwy. Byłbym Wam wdzięczny, jeśli byście modlitwą wspierali moje nastawienie” – pisał w czerwcu 1942 r. I dwa miesiące później: „Uspokój, proszę, moich krewnych, zwłaszcza siostrę, że nie potrzebuje martwić się o mnie. Na razie jestem zdrowy, reszta i przyszłość jest w ręku Boga. Pracy mogę jeszcze bez trudności podołać. Warunki atmosferyczne są w tym roku nieszczególne. Często mamy deszcz, a rano jest zimno jak w październiku. Do wszystkiego się można przyzwyczaić i wszystkiego można się nauczyć znosić”. Gdy to pisał, miał przed sobą niespełna pięć miesięcy życia.

Biskup Michał Kozal zmarł 26 stycznia 1943 r. w obozowym bloku chorych zwanym rewirem. Wraz z nim leżał tam jego stryjeczny brat o. Czesław Kozal. Był świadkiem, jak obozowy lekarz i jeden z sanitariuszy robią wycieńczonemu więźniowi zastrzyk. „Teraz będzie mu łatwiej na drodze do wieczności” – miał powiedzieć jeden z nich. W oficjalnym zawiadomieniu do rodziny napisano, że zmarł na tyfus, a jego ciało spalono w krematorium 30 stycznia. Powszechną praktyką było jednak dobijanie chorych zastrzykami z fenolu lub benzyny. Ojciec Czesław wspominał jeszcze: „Jego przyjaciel i powiernik, ks. Franciszek Korszyński, odprawił potajemnie na bloku Mszę św. i ujawnił tajemnicę, jaką mu powierzył jeszcze w Lądzie biskup Michał Kozal: złożyłem Bogu w ofierze swoje życie, ażeby przez to odwrócić klęski od Kościoła i Polski”.

Źródło:
https://www.niedziela.pl/artykul/36095/


ABC BIBLII (odc. 86)
Czytaj Biblię, aby wiedzieć, w co wierzysz!


JEDZENIE W BIBLII, część 2

795. Oliwki i winogrona
Najpopularniejszymi owocami były natomiast oliwki i winogrona, które albo jedzono surowe, albo suszono na rodzynki (lSm 25,18) lub też produkowano z nich wino. Uprawiano również granaty - ze względu na ich sok. Możliwe, ale niezbyt prawdopodobne, że uprawiano też jabłka. Pieśń nad Pieśniami wspomina zarówno o granatach, jak i o jabłkach.

796. Figi
uznaje się współcześnie za jedzenie, ale w czasach biblijnych uprawiano je przede wszystkim w celach medycznych.

797. Wino
było powszechnie używanym napojem na terenach biblijnych. W swoim nauczaniu Jezus często wspominał o winnicach i procesie produkcji wina - prawdopodobnie dlatego, że z powodu popularności wina były to dla jego słuchaczy zrozumiałe analogie.

798. Piwo
warzono w Egipcie i Mezopotamii, możliwe zatem, że było ono znane wśród Żydów. W tych dwóch krajach wytwarzano również wino figowe.

799. Mleko
w czasach biblijnych uznawano za podstawowy pokarm dla ludzi w każdym wieku. Ziemię Obiecaną nazywano często „krainą mlekiem i miodem płynącą" (Wj 3,8; 13,5; Joz 5,6; Jr 11,5). W dzisiejszych czasach wśród Arabów dużą popularnością cieszy się tak zwany „leben" (co oznacza „białe"), czyli zsiadłe mleko. Bardzo możliwe, że to właśnie nim Abraham częstował swoich gości (Rdz 18,8), a Jael podała je Siserze (Sdz 4,19; 5,25).

800. Masło i sery
produkowano, tak jak dziś, z tłustej śmietany bądź zsiadłego mleka (Prz 30,33; Hi 10,10). Właśnie one służyły Hebrajczykom za główne źródło białka, ponieważ rzadko jadali mięso.

801. Mięso
pojawiało się na stole tylko przy większych okazjach, na przykład gdy podejmowano gościa albo na ucztach. Często jadali je za to królowie i ludzie zamożni. W Biblii zapisano codzienne menu z dworu króla Salomona, w którym znalazły się cztery gatunki mięsa: wołowina, baranina, dziczyzna i drób (lKrl 4,23).

802. Orzechy
można uznać również za źródło białka, które spożywali Izraelici. W odróżnieniu od mięsa nie były one rarytasem. W Księdze Rodzaju (43,11) mowa jest również o migdałach i pistacjach.

Źródło:
http://portal.tezeusz.pl/cms/tz/fileadmin/user_upload/Mysza/1001_Rzeczy__kt_re_warto_wiedzie__o_Biblii.pdf


Historia Kultu Bożego Serca, część 3


KULT SERCA JEZUSA W XIX I XX WIEKU

Na prośby biskupów Francji i innych krajów katolickich papież Pius IX wprowadził 1856 roku święto Serca Jezusa w Kościele powszechnym. W 1899 roku papież Leon XIII poświęcił świat Sercu Jezusa i ogłosił encyklikę Annum sacrum, w której przedstawił istotę, znaczenie i korzyści podjętego aktu poświęcenia. W związku z tą encykliką i dziełem Apostolstwa Modlitwy E. Crawley Boevey w 1907 r. ożywił praktykę intronizacji Serca Jezusowego w rodzinach i religijnych wspólnotach. Praktykując całkowite oddanie się Sercu Jezusa w duchu miłości i wynagrodzenia za grzechy ludzi. Leon Dehon złożył ślub żertwy. W encyklice „Miserentissirnus Redemptor” z 1928 roku papież Pius XI zwrócił uwagę na obowiązek wynagradzania Sercu Jezusa za grzechy ludzi.

Najdonioślejszym dokumentem o kulcie Serca Jezusa jest encyklika „Haurietis aquas” paieża Piusa XII z 15 V 1956 roku, przedstawiająca teologiczne podstawy kultu oraz ukazująca jego ścisły związek z całą ekonomią zbawienia. W liście apostolskim „Investigabiles divitias Christi” papież Paweł VI przypomniał o 200. rocznicy ustanowienia święta Serca Jezusa dla Polski, wzywając do głębszej jego czci, co zgodne jest z duchem Soboru Watykańskiego II. Podobne treści zawarł Paweł VI w liście „Diserti inrerpretes” z 1965 roku do pięciu przełożonych generalnych zakonów męskich oraz w przemówieniu z 1966 roku do uczestników Kongregacji Generalnej Towarzystwa Jezusowego w Rzymie, podkreślając, że kult Serca Jezusa jest skuteczną pomocą w odnowie ducha i obyczajów zgodnie z soborowymi zaleceniami.

Nowy kalendarz liturgiczny, zatwierdzony 1969 r. przez Pawła VI umieścił święto Najświętszego Serca Pana Jezusa wśród sollemnitates (uroczystości najwyższej rangi). Na wartości duchowe kultu Serca Jezusa zwracał także uwagę papież Jan Paweł II w encyklice „Dives in misericordia”, w orędziu na 100. rocznicę poświęcenia ludzkości Sercu Jezusa i między innymi w wystąpieniach publicznych oraz papież Benedykt XVI, zwłaszcza w encyklice „Deus caritas est”.

Źródło:
https://parafia-bolechowo.pl/historia-kultu-bozego-serca


Etyka i religia w szkołach
Biskupi za obowiązkowym wyborem (9/06)


Biskupi poparli pomysł wprowadzenia obowiązku uczęszczania na etykę lub lekcję religii w szkołach. Obecnie uczniowie mogą uczestniczyć w jednym z tych przedmiotów lub w ogóle zrezygnować z tych zajęć.

Religia i etyka w szkołach, obecny model katechezy i jej wyzwania oraz przygotowanie dzieci, młodzieży i osób dorosłych do sakramentów, to tematy, które poruszyła Komisja Wychowania Katolickiego KEP podczas zebrania w Wałbrzychu.

Biskupi popierają obowiązkowy wybór między religią i etyką

Członkowie komisji poparli inicjatywę wprowadzenia obowiązkowego wyboru pomiędzy etyką i lekcją religii w szkołach.

“Efektem podjętych rozmów na ten temat jest przypomnienie i uświadomienie, że płaszczyzna etyczna oraz formacja moralna odgrywa kluczowe zadanie w całym procesie wychowania dzieci i młodzieży. W tej materii potrzeba współpracy szkoły, rodziny i środowiska parafialnego” – czytamy w komunikacie.

Jak wygląda to obecnie?

Obecnie w szkołach można wybrać religię, etykę lub w ogóle zrezygnować z udziału w tych zajęciach. W ostatnich tygodniach minister edukacji i nauki zapowiedział zmiany, czyli obowiązek uczęszczania na religię lub etykę i zlikwidowanie możliwości niewybrania żadnego z tych przedmiotów.

Źródło:
https://ksieza.archwwa.pl/wiadomosci/etyka-i-religia-w-szkolach-biskupi-za-obowiazkowym-wyborem/


Biskupi: Janocha i Markowski
powołani na drugie kadencje
w gremiach Episkopatu (11/06)


Dwaj warszawscy biskupi pomocniczy: Michał Janocha i Rafał Markowski pokierują radami Konferencji Episkopatu Polski przez drugą kadencję • Bp Markowski wszedł też do Rady Programowej KAI • Tak 11 czerwca zdecydowali polscy biskupi podczas zebrania w Kalwarii Zebrzydowskiej Gratulujemy!

Podczas 389. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Kalwarii Zebrzydowskiej bp Michał Janocha został ponownie wybrany przewodniczącym Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego. Natomiast bp Rafał Markowski nadal będzie kierował Radą ds. Dialogu Religijnego oraz Komitetem ds. Dialogu z Judaizmem.

Dojdą mu też nowe obowiązki, gdyż Episkopat zatwierdził go jako członka Rady Fundacji na Rzecz Wymiany Informacji Katolickiej oraz Rady Programowej Katolickiej Agencji Informacyjnej.

Bp Michał Janocha, który jest historykiem sztuki, przewodniczącym Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego jest od 2016 r.

Natomiast bp Rafał Markowski od 2016 r. przewodniczy Radzie ds. Dialogu Religijnego oraz Komitetowi ds. Dialogu z Judaizmem. Funkcję tę objął po bp. Mieczysławie Cisło z Lublina.

ŹRÓDŁO:
https://archwwa.pl/aktualnosci/biskupi-janocha-i-markowski-powolani-na-drugie-kadencje-w-gremiach-episkopatu/


Pół życia przy beatyfikacjach
Ojciec Gabriel Bartoszewski kończy 88 lat (10/06)


Do pracy przyjmował go sam Prymas Wyszyński • Zdarza się, że odwiedzającym kurię warszawską przypomina św. o. Pio z Pietrelciny • O. Gabriel Bartoszewski OFMCap. 10 czerwca kończy 88 lat • Nadal pracuje i czeka na beatyfikację swego “pracodawcy”

W kurii warszawskiej jest postacią ciągłości od kard. Wyszyńskiego, przez kard. Glempa po kard. Nycza. Tak o obchodzącym dziś 88. rocznicę urodzin o. dr. Gabrielu Bartoszewskim OFMCap. mówi ks. Janusz Bodzon, kanclerz Kurii Metropolitalnej Warszawskiej. Podkreśla jego ogromne doświadczenie i wiedzę oraz to, że o. Bartoszewski odegrał znaczącą rolę w procesach beatyfikacyjnych bardzo wielu polskich błogosławionych.

Jak trafił na Miodową? Przed nim w Sekretariacie Prymasa Polski wiele lat pracował jego współbrat, prawnik o. Bronisław Wilk OFMCap. – Gdy ten zmarł w lipcu 1978 r. i zaistniał wakat, ks. prałat Franciszek Borowiec, ówczesny administrator Domu Arcybiskupów Warszawskich podpowiedział mnie Prymasowi, a prowincjał się zgodził – wspomina o. Bartoszewski. Byłem wtedy wicepostulatorem procesu beatyfikacyjnego o. Honorata Koźmińskiego OFMCap. – dodaje.

Dopóki w Warszawie na Miodowej istniał Sekretariat Prymasa Polski, o. Bartoszewski OFMCap. był jego referentem. W pracy, ale także “po godzinach” zajmował się licznymi sprawami beatyfikacyjnymi. Tak zostało do dziś, choć archidiecezją warszawską kieruje już kto inny, a w dawnym sekretariacie obecnie mieści się biuro prasowe archidiecezji.

– To już w sumie ponad 40 lat – stwierdził o. Bartoszewski, który nieprzerwanie, aż do teraz jest referentem ds. kanonizacyjnych Archidiecezji Warszawskiej, choć obecnie w Kurii Metropolitalnej Warszawskiej kieruje także wydziałem instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego a ponadto jest promotorem sprawiedliwości w Sądzie Metropolitalnym Warszawskim.

Źródło:
https://archwwa.pl/aktualnosci/pol-zycia-przy-beatyfikacjach-o-gabriel-bartoszewski-konczy-88-lat/


Pandemia doprowadziła
do wzrostu liczby pracujących dzieci (12/06)


Franciszek podkreślił, że „dzieci są przyszłością rodziny ludzkiej”. W swym wpisie na Twitterze zauważył, że „to do nas wszystkich należy zadanie, aby sprzyjać ich rozwojowi, zdrowiu i pogodzie ducha!”. Tym samym Papież nawiązał do przypadającego 12 czerwca Światowego Dnia Sprzeciwu wobec Pracy Dzieci ustanowionego przez ONZ w celu ograniczenia ich wyzysku i podniesienia minimalnego wieku zatrudnienia.

Najnowszy raport UNICEF przytacza dramatyczne dane. Pandemia, która pociągnęła za sobą zamknięcie szkół sprawiła, że sytuacja nieletnich znacząco się pogorszyła. Ponad 160 mln dzieci codziennie pracuje zamiast chodzić do szkoły. Najtrudniejsza sytuacja jest w Afryce i na obszarach wiejskich. Pandemia odwróciła trwający od trzech dekad trend zmniejszania liczby pracujących dzieci. Odnotowano też więcej zatrudnionych, w wieku od 5 do 11 lat, przy pracach zagrażających ich zdrowiu i życiu.

„Największy przyrost pracujących dzieci w czasie koronawirusa był w Afryce subsaharyjskiej. Jeśli nie otrzymają odpowiedniej pomocy, to ich liczba nadal będzie rosnąć” – przestrzega Andrea Iacomini z UNICEF Italia.

„Trzeba podkreślić, że dane są przerażające. Liczba pracujących dzieci wzrosła o ponad 8 mln, a kolejne miliony są zagrożone. Powodem tej sytuacji są trwające kryzysy, pogłębiające się ekstremalne ubóstwo, a ostatnio przede wszystkim pandemia. Dramatyczna sytuacja materialna sprawia, że kolejne rodziny zmuszone są do podejmowania bolesnej decyzji o wysłaniu dzieci do pracy – mówi Radiu Watykańskiemu Iacomini. – Dzieje się tak głównie w krajach, których rządy nie zapewniają rodzicom godnej pracy a ich pociechom możliwości nauki i związanego z nią wyżywienia. Nie ma wątpliwości, że pandemia doprowadziła do wzrostu liczby pracujących dzieci. Sytuacja jest naprawdę bardzo trudna. Widać to szczególnie na terenach wiejskich, gdzie liczba pracujących dzieci jest trzykrotnie wyższa niż w miastach”.

UNICEF podkreśla, że aż 70 proc. dzieci (110 mln) wykorzystywanych jest do pracy w polu, 20 proc. do posług domowych (31 mln), a 10 proc. pracuje w fabrykach (16 mln). Organizacja apeluje do wspólnoty międzynarodowej o wypracowanie odpowiedniej polityki socjalnej, która pomoże położyć tamę wyzyskowi dzieci.

Źródło:
https://www.vaticannews.va/pl/swiat/news/2021-06/pandemia-doprowadzila-do-wzrostu-liczby-pracujacych-dzieci.html


Nigeria: konsolidacja dżihadystów
po porażce Boko Haram (11/06)


W Nigerii postępuje konsolidacja miejscowych islamistów. W ostatnich dniach lokalna gałąź Państwa Islamskiego zdobyła dominację nad konkurencyjnym ugrupowaniem Boko Haram. Teraz islamiści mogą się skupić na walce z armią rządową i poszerzaniem kontroli nad Nigerią. Będą też dążyli do połącznia się z ugrupowaniami Państwa Islamskiego działającymi w krajach Sahelu – ostrzega Wassim Nasr, dziennikarz France 24, specjalista od afrykańskiego dżihadyzmu.

Początkowo, przed 6 laty Boko Haram zabiegało o współpracę z Państwem Islamskim. Dla strategów ISIS to afrykańskie ugrupowanie okazało się jednak zbyt radykalne. Wykorzystywało na przykład dzieci do samobójczych zamachów bombowych czy stosowało represje względem samych muzułmanów, przez co zrażało do siebie lokalną ludność. Ponieważ Boko Haram nie zrezygnował z tych praktyk, Państwo Islamskie postanowiło je zlikwidować. 6 czerwca potwierdzono wiadomość o zabiciu przywódcy Boko Haram Abubakara Shekau i rozproszeniu jego oddziałów – mówi Wassim Nasr.

„Dziś Boko Haram nie stanowi już znaczącej siły, zarówno pod względem liczby bojowników, jak i kontrolowanego terytorium. Aktualnie niemal cały region znajduje się pod kontrolą Państwa Islamskiego, które w porównaniu do Boko Haram jest o wiele lepiej zorganizowane i bardziej profesjonalne pod względem militarnym, i mniej ekstremistyczne. Posiada też zaplecze organizacyjne, którym Boko Haram nie dysponowało. Teraz kiedy wojna między konkurencyjnymi ugrupowaniami islamistów została zakończona, Państwo Islamskie będzie się mogło w pełni skoncentrować na realizacji swoich celów. A działa z większym profesjonalizmem i jest wspierane dostawami z centrali Państwa Islamskiego”.

Źródło:
https://www.vaticannews.va/pl/swiat/news/2021-06/nigeria-konsolidacja-dzihadystow-po-porazce-boko-haram.html


W Azji narasta religijny ekstremizm (12/06)


W Azji narasta religijny ekstremizm i terroryzm – uważa katolicki portal Omnis Terra. Zjawisko związane jest z licznymi problemami, z jakimi boryka się ten największy kontynent świata. Należą do nich: ubóstwo, nierówności społeczne i ekonomiczne, bezrobocie, wykluczenie cyfrowe i katastrofy naturalne. Wiele z tych problemów pogłębia pandemia koronawirusa.

Azjatyckie kraje, w których niebezpieczeństwo religijnego ekstremizmu jest najpoważniejsze, to: Indie, Bangladesz, Sri Lanka, Filipiny, Birma, Pakistan i Indonezja. „Wielu ich mieszkańców ulega dyskryminującym i szkodliwym ideologiom, które wzbudzają nietolerancję. Stąd już tylko krok do terroryzmu. Dlatego potrzeba międzywyznaniowych inicjatyw na rzecz wspólnego dobra” – wyjaśnia Dwi Rubiyanti Kholifah, dyrektor krajowy Asian Muslim Action Network (AMAN) w Indonezji.

Jako dowód na swoje słowa przytacza zamach z Niedzieli Palmowej na wyspie Celebes w Indonezji. W jego wyniku zginęło dwóch terrorystów, a 20 osób zostało rannych. Jego zdaniem Indonezja jako największy na świecie kraj pod względem ludności o większości muzułmańskiej, stoi w obliczu zagrożeń ze strony różnych religijnych grup ekstremistycznych.

Również podczas ostatniej wirtualnej konferencji ONZ, Azjatycka Komisja Praw Człowieka (AHRC), czołowi obrońcy praw człowieka, działacze i naukowcy z różnych krajów jednogłośnie stwierdzili, że w ostatnim czasie w wielu krajach Azji doszło do poważnych naruszeń praw mniejszości religijnych, a przemoc i dyskryminacja były usprawiedliwiane ochroną religii.

Mathews George Chunakara, sekretarz generalny Chrześcijańskiej Konferencji Azji (CCA), podkreśla, że ekstremizm nie jest cechą charakterystyczną żadnej konkretnej religii, ale można go zaobserwować wszędzie, gdzie dochodzi do zniekształcania i manipulowania zasadami wiary. Jego zdaniem jest to zjawisko wykorzystywane w celu dyskryminowania mniejszości religijnych, uzasadniania nienawiści, nietolerancji i przemocy.

Chunakara zaznacza, że nie ma uniwersalnego modelu zwalczania ekstremizmu religijnego. „Stąd potrzeba tworzenia inicjatyw, aby budować świadomość i inspirować reformy mające na celu poskromienie tego zjawiska” – podkreśla sekretarz generalny Chrześcijańskiej Konferencji Azji (CCA). Zauważa, że zarówno instytucje kościelne, jak i liczne stowarzyszenia i organizacje w całej Azji podejmują wysiłki, aby wspólnie zapobiegać budzeniu się ekstremizmów.

Źródło:
https://www.vaticannews.va/pl/swiat/news/2021-06/w-azji-narasta-religijny-ekstremizm.html


Debata: doświadczenie milczenia Boga (18/05)


“Ukrytość i Wcielenie”. Teistyczna odpowiedź na argument Johna L. Schellenberga za nieistnieniem Boga - to najnowsza książka ks. Marka Dobrzenieckiego, kapłana Archidiecezji Warszawskiej związanego z Akademią Katolicką w Warszawie. W czwartek 20 maja wokół tej publikacji odbędzie się debata z udziałem autora: "Czy doświadczenie milczenia Boga jest argumentem przeciw Jego istnieniu?"

Debatę z udziałem ks. Marka Dobrzenieckiego organizowaną przez Instytut Filozofii Akademii Ignatianum w Krakowie będzie można śledzić w internecie m.in. na kanale You Tube i Facebooku uczelni w czwartek 20 maja od godz. 17.00.

Oprócz autora wezmą w niej udział: prof. Ryszard Mordarski z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, dr Stanisław Ruczaj z Uniwersytetu Jagiellońskiego, dr hab. Piotr Sikora, prof. Akademii Ignatianum w Krakowie oraz dr Sebastian Duda.

Filozofowie spierać się będą “Czy doświadczenie milczenia Boga jest argumentem przeciw Jego istnieniu?”. Pytania będzie można zadawać im na czacie.

Książka “Ukrytość i Wcielenie” autorstwa ks. Marka Dobrzenieckiego ukazała się nakładem WAM.

W ocenie filozofa, prof. Jacka Wojtysiaka z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego książka ks. Marka Dobrzenieckiego stanowi jedyną w literaturze polskiej – i unikalną w literaturze światowej – pełną i szczegółową monografię na temat aktualnych dyskusji toczących się wokół argumentu Schellenberga za nieistnieniem Boga.

“Praca dostarcza bogatego materiału erudycyjnego, przede wszystkim z zakresu współczesnej analitycznej filozofii religii i teologii chrześcijańskiej, a także proponuje oryginalne rozwiązanie problemu. Napisana została typowym dla filozofii anglosaskiej jasnym i precyzyjnym stylem, z dużą dbałością o ścisłość argumentowania, a zarazem bezpośrednim i żywym językiem, co sprawia, że może być czytana nie tylko przez specjalistów, ale także przez wszystkich – przygotowanych intelektualnie – ludzi wierzących, wątpiących i poszukujących” – podkreśla prof. Wojtysiak

Zdaniem ks. prof. Jana Sochonia z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, “rozprawa została doskonale skomponowana, ujęta w eleganckim stylu, z maestrią myślową i precyzją pojęciową”. “Nieobce są jej autorowi emocje polemiczne. Tego rodzaju krytycyzm nie jest cechą często spotykaną w polskich środowiskach naukowych” – komentuje ks. prof. Jan Sochoń.

– Serwis internetowy Archidiecezji Warszawskiej nie tylko udostępnia informacje z jej życia, ale to także przestrzeń do dzielenia się informacjami o książkach, publikacjach i różnych dokonaniach naszych księży – mówi ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik Archidiecezji Warszawskiej. – Z dumą informujemy zawsze o inicjatywach i naszych księży.

Źródło z linkiem do nagrania w/w debaty:
https://ksieza.archwwa.pl/aktualnosci/czy-doswiadczenie-milczenia-boga-jest-argumentem-przeciw-jego-istnieniu-debata-wokol-ksiazki-ks-dobrzenieckiego/


LICZNIK ODWIEDZIN
dzięki uprzejmości stat.4u.pl

(KLIKNIJ LOGO)

stat4u